| ||||||||||||||||||||
در هفتمین پیشنشست همایش ملی دین، فرهنگ و رسانههای نوین که با موضوع بازیهای دیجیتال، ظرفیتها و پیامدها در تاریخ 7 بهمن ماه 1402 در اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین بِنیسی، مباحث متعددی را در زمینه بازیهای دیجیتالی مطرح کرد. دکتر بِنیسی ضمن اشاره کوتاه به فرصتها و آسیبهای بازیهای دیجیتالی، گفت: «بیشتر یا تمام پدیدههایی که در این جهان وجود دارند، هر یک، مزایا، معایب، فرصتها و تهدیدهای خود را دارند و بازیهای دیجیتالی نیز همینگونهاند؛ اما موضوع مهم این است که ما در قبال این پدیدهها چه وظیفهای داریم و چه کاری باید انجام دهیم؟ چقدر به بازیهای دیجیتالی اهمیت میدهیم؟ و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟ چرا از این ظرفیت بزرگ برای ترویج و اثبات فرهنگمان استفاده نمیکنیم، همانگونه که غرب استفاده کرده است؟ و آیا اهمیتدادن به بازیهای دیجیتالی، بدون تخصیص سرمایه، امکانات و بودجه معنا دارد؟!» مدیرعامل نخستین شرکت دانشبنیان صنعت بازیهای دیجیتالی در کشور، ضمن اشاره به تقسیمبندی معروف پدیدهها به پدیدههای صاحب اختیار و پدیدههای غیر صاحب اختیار، سخن از قسم جدیدی از پدیدهها به میان آورد که بر اساس ویژگیهای خود و جبر و احتمال، اختیاراتی هم برایشان قابل تصور است و هوش مصنوعی و بازیهای دیجیتالی را از این قسم سوم دانست. در ادامه، حجت الاسلام داستانی بِنیسی، ضمن اشاره به رتبهبندی رسانهها در جهان گفت: «امروزه ملاکهای متعددی برای رتبهبندی رسانهها در جهان وجود دارد تا بدین وسیله بتوانند بهترین رسانه را شناسایی کرده و بر اساس آن، سرمایه و زمان صرف کنند؛ اما شاید بهترین ملاک در این زمینه، گستردگی مخاطبان و عمق تأثیرگذاری است و با توجه به اینکه عمق تأثیرگذاری بازیهای دیجیتالی با دیگر رسانهها به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و همچنین مخاطبان بسیار گستردهای دارد، میتوان بازیهای دیجیتالی را بهترین و ارزشمندترین رسانه دانست که ارزش صرف سرمایه و عمر را دارد.» مدیرعامل شرکت رسانهگستر بِنیسی، با تأکید بر تفاوت القای محتوا با انتقال محتوا، چهار سطح القای محتوا را تعیین هدف، تعیین راهبرد، تعیین راهکنش و راهکار، و در نهایت، بهرهگیری از روشهای فنی دانست و گفت: «به زودی، کتابی علمی و کاربردی با عنوان روشهای القای محتوا در بازیهای دیجیتالی و آسیبشناسی آنها از منظر اسلام منتشر میشود که در آن، به تفصیل به این موضوع پرداخته و مباحث جدیدی در آن مطرح کردهام.» حجت الاسلام و المسلمین بِنیسی با تبیین نقش مطالعات علمی در هر صنعت، گفت: «از جمله چالشهای موجود در زمینه بازیهای دیجیتالی در ایران، عدم تراکم علمی در این عرصه است؛ و مادامی که تراکم علمی نباشد، چکشکاری و ارتقای نظریات نیز معنا ندارد.» دکتر بِنیسی در پایان با نقد رویکرد صدا و سیما نسبت به بازیهای دیجیتالی، خاطرنشان کرد: «مشکل بعدی هم رویکرد صدا و سیما است که تا الآن به طور کلی رویکردی منفی و نقادانه به مسأله بازی بوده است. این رویکرد باید تماماً عوض شود. باید جریان راه بیندازیم و در وسط میدان، مدیران و مسئولان مختلف با تدبیر آن را هدایت کرده و جهتدهی نمایند.» در ادامه میتوانید تیزر و همچنین کلیپ کامل سخنان دکتر بِنیسی را مشاهده کنید: کلیپ سخنان دکتر بِنیسی:
◊ همایش ملی دین، فرهنگ و رسانههای نوین 1403 / 2 / 16 :تاریخ انتشار خبر |